tiistai 27. maaliskuuta 2012

Palkkio mulle, kuhnurit

Tää on tätä.  Freenä pitäisi muistaa reipas yrittäjäasenne, mutta miten siihen liittyviä realiteetteja voisi opettaa yhteistyökumppaneille? Miten voi olla, että palkkionmaksu niin usein töksähtelee? Keskimäärin yksi kerta neljästä menee kuten on sovittu. Muut kerrat saakin sitten meilailla kohteliaita tiedusteluja, että varmistaisin vaan, olettekohan saaneet palkkiolaskuni, ja onkohan se mahdollisesti muistettu laittaa eteepäin?

Muuttuisikohan suhtautuminen, jos juttujen tilaajat joutuisivat penäämään kuukausipalkkaansa aina silloin tällöin työnantajalta?  Kenties esittämään todisteita kirjoitetuista ja editoiduista jutuista, julkaisupäivämääristä, sähköpostikirjeenvaihdosta. Jotakin kirkastumista voisi tapahtua, kun tuo armoitettu itsestäänselvyys, kuukausipalkka,  ei joka toinen tai viides kerta olisikaan sovittuna päivänä tilillä.

Pankkitili lurahtaa äkkiä kuralle, sillä maksupalvelu hoitaa hommansa prikuulleen niin kuin on sovittu; laina, lastenhoito, visa-lasku, laajakaista, työhuoneen vuokra ynnä muut juoksevat kulut häipyvät tililtä määräpäivänä.

Toimituksissa toki kohteliaasti pahoitellaan maksujen viivästymisiä. Selityksenä takeltelulle on a) kiire b) sijainen c) tilitoimisto vaihtui d) kun ei tää byrokratia oo oikeen mun juttu.

Hoi mediatalot! Opetelkaa prosesseja! Jää enemmän aikaa kehitykselle ja luovalle työlle - myös avustajalla.